آلودگی هوا
محمدرضا مهماندار؛ احسان خلیلی؛ محمد آریانا؛ توفیق مبادری
دوره 4، شماره 66 ، بهمن 1398، ، صفحه 19-34
چکیده
در چند دهه گذشته سیستمهای حملونقل شهری و اثرات ناشی از آن توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. تولید چندین آلاینده خطرناک ناشی از این سیستمها، همواره سلامت انسانها را در زندگی شهری به خطر انداخته است. تحلیل اثرات سرعت متوسط وسایل نقلیه بر میزان تولید آلایندههای محیط زیست هدف اصلی این مطالعه است. روش پژوهش از ...
بیشتر
در چند دهه گذشته سیستمهای حملونقل شهری و اثرات ناشی از آن توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. تولید چندین آلاینده خطرناک ناشی از این سیستمها، همواره سلامت انسانها را در زندگی شهری به خطر انداخته است. تحلیل اثرات سرعت متوسط وسایل نقلیه بر میزان تولید آلایندههای محیط زیست هدف اصلی این مطالعه است. روش پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است و جامعه مورد مطالعه در این پژوهش مناطق 22گانه شهر تهران هستند. دادههای مورد مطالعه در این پژوهش شامل سرعت متوسط حرکتی خودروها و اطلاعات مربوط به سیستم حملونقل شهری از طریق بانک اطلاعات راهنماییورانندگی تهران بزرگ و سالنامههای شهرداری تهران دریافت شده است. در این پژوهش در ابتدا، سرعت متوسط حرکتی وسایل نقلیه برای 22منطقه شهر تهران بطور مجزا در دو دهه مختلف بطور میانگین محاسبه شده است. در مرحله بعدی سه آلاینده مهم تولیدی وسایل نقلیه بنامهای کربن مونواکسید، گازهای فرار و اکسید نیتروژن برای این مناطق مورد بررسی قرار گرفت و میزان پاکیزگی و آلودگی مناطق مختلف شهر تهران و همچنین علل آن بررسی شد. بررسیها نشان میدهد که حداقل میزان تولید آلایندههای ناشی از وسایل نقلیه در یک بازه سرعتی خاص اتفاق میافتد و افزایش و کاهش سرعت از این میزان بازه سرعت، سبب افزایش تولید آلایندههای ناشی از وسایل نقلیه میشود. سیستمهای حملونقل هوشمند برای کنترل سرعت بهترین ایده در جهت کاهش تولید آلایندههای محیط زیست هستند.